Crash

Lancaster W4191 werd vrij ver van de geplande route neergeschoten. De reden daarvoor zullen we nooit weten.

Lancaster W4191 was shot down quite far from the planned route. We will never know the reason for that.


De Lancaster werd neergeschoten door een Messerschmitt Bf110 van het I.Nachtjagdgeschwader 1, gestationeerd op "Fliegerhorst Venlo". Op de foto hierboven enkele Messerschmitts, Volgens het bijschrift bij de foto op een vliegveld in Nederland. Gezien de registraties, G9, zijn het mogelijk toestellen van het I.Nachtjagdgeschwader 1.

The Lancaster was shot down by a Messerschmitt Bf110 of the I.Nachtjagdgeschwader 1, stationed at "Fliegerhorst Venlo". In the photo above some Messerschmitts. According to the caption to the photo at an airport in the Netherlands. Given the registrations, G9, these might be aircraft of the I.Nachtjagdgeschwader 1.


Piloot was Hauptmann Reinhold Knacke (foto links), de navigator Kurt Bundrock (foto rechts).

Pilot was Hauptmann Reinhold Knacke (pictured left), the navigator Kurt Bundrock (pictured right).


Kurt Bundrock heeft destijds zijn belevenissen op papier gezet en dat is te vinden in een boekje zoals hierboven afgebeeld.

Daarin zijn enkele interessante passages te vinden over het neerschieten van Lancaster W4191.

Kurt Bundrock put his experiences on paper at the time and that can be found in a booklet like the one pictured above.

It contains some interesting passages about the shooting down of Lancaster W4191.


Uit nauwkeurig onderzoek blijkt het bovenstaande verslag te gaan om het neerschieten van Lancaster W4191. Chronologisch klopt het met de lijst van overwinningen van Reinhold Knacke. Ook de vermelding van de barakken van de Nederlandse Arbeidsdienst bevestigt dat. Later was dit beter bekend als de "Eikelkamp", een jeugdherberg. Er staan wel enkele fouten in. Bundrock schrijft over een Stirling bommenwerper maar het was een Lancaster. Een fout die vaker voorkwam, vliegtuig herkenning in het donker was moeilijk. 

Close examination reveals that the above report refers to the shooting down of Lancaster W4191. Chronologically, it matches Reinhold Knacke's list of victories. The mention of the barracks of the "Nederlandse Arbeidsdienst" (Dutch Labor Service) also confirms this. Later this was better known as the "Eikelkamp", a youth hostel. There are also some errors. Bundrock writes about a Stirling bomber but actually it was a Lancaster. A common mistake, recognizing aircraft in the dark was difficult. 

Wat Bundrock ook niet goed gezien heeft is dat maar een deel van de Lancaster op een van de barakken viel. De Lancaster stortte neer op de akker tegenover het barakkenkamp.

What Bundrock also did not see well is that only a  part of the Lancaster fell on one of the barracks. The Lancaster crashed into the field opposite the barracks camp.


De lijsten met overwinningen van Reinhold Knacke zijn niet altijd duidelijk maar waarschijnlijk was dit zijn 40e overwinning.

Hierboven een gridkaart waarmee destijds locaties werden aangeduid, 52 is het grote vak. Dat vak is verdeeld in 8 kleinere vakken en die 8 vakken werden weer onderverdeeld in 9 vakken. Elst is duidelijk links boven in vak 52/2/1. De aanduiding 500m geeft de hoogte aan waarop de aanval plaats vond. Die 500 is hier waarschijnlijk niet correct. Uit het verslag van Bundrock blijkt dat ze op 4500 meter hoogte vlogen. Na de aanval zijn ze gedaald naar 1000 meter. De aanval zal er ergens tussen in geweest zijn.

There are some differences in Reinhold Knacke's victory lists but this was probably his 40th aerial victory.

Above a grid map which was used by the Luftwaffe. 52 is the large box. That box is divided into 8 smaller boxes and those 8 boxes were again subdivided into 9 boxes. Elst is clearly top left in box 52/2/1. The indication 500m refers to the altitude at which the attack took place. 500 is probably incorrect. Bundrock's report shows that they were cruising at 4500 meters. After the attack they had descended to 1000 meters. The attack must have been somewhere in between.


Uit het boekje van Kurt Bundrock blijkt dat dit de eerste vlucht was met een experimenteel, onder de romp gemonteerd, 3 cm. kanon. Dat zou er zo uitgezien kunnen hebben als op de foto hierboven. De foto is alleen ter illustratie, Knacke en Bundrock staan er niet op. 

From Kurt Bundrock's booklet it appears that this was the first flight with an experimental, under-fuselage, 3 cm. cannon. It could have looked like the picture above. The photo is for illustration purposes only, Knacke and Bundrock are not in it. 


In verklaringen van inwoners van Elst wordt gesproken over een wiel van het vliegtuig dat op één van de barakken viel en daar brand veroorzaakte. In bovenstaand document, een verslag van de brandweer aan de burgemeester van Rhenen, wordt ook die brand in een barak genoemd. Kurt Bundrock schrijft in zijn verslag dat er een deel van de staart van het vliegtuig afgeschoten werd, mogelijk dus ook het staartwiel. Het is dus zeer aannemelijk dat deze verklaringen juist zijn. 

Statements from residents of Elst speak of a wheel of the aircraft that fell on one of the barracks and caused a fire there. In the above document, a report from the fire brigade to the mayor of Rhenen, the fire in a barrack is also mentioned. Kurt Bundrock writes in his booklet that part of the tail of the aircraft was shot off, possibly also the tail wheel. It is therefore very likely that these statements are correct. 


Uit het verslag van Bundrock valt op te maken dat er mogelijk slechts één aanval geweest is met fatale gevolgen door de voltreffer van het 3 cm. kanon. De bemanning had waarschijnlijk geen kans meer het toestel te verlaten.

Bundrock's report indicates that there may have been only one attack with fatal consequences from the direct hit of the 3 cm. cannon. The crew probably didn't have a chance to get out of the aircraft.

Maak jouw eigen website met JouwWeb