Flying Officer Douglas Robert Bannerman
Tweede Piloot
* 23 November 1912 Timaru New Zealand
† 21 December 1942 Elst UT
Zoon van Herbert Douglas en Islay Bannerman uit Timaru, Canterbury, New Zealand
Royal New Zealand Air Force
Service nr. 1119267
467 Squadron
Helaas heb ik nog geen familie van Douglas Robert Bannerman kunnen vinden. Dank aan de medewerkers van het "Airforce Museum of New Zealand", zij waren heel behulpzaam. Ook dank aan de "New Zealand Defence Force" voor het opsturen van een kopie van Bannerman's dossier met daarin veel informatie. En dank aan Vincent Holyak voor het beschikbaar stellen van enkele pagina's uit James Lee's logbook.
Is er iemand in Nieuw-Zeeland of Schotland die meer weet over de Bannerman familie? Elke hulp wordt zeer op prijs gesteld!
Klik op een afbeelding voor een vergroting.
In 1894 emigreerden de heer en mevrouw Herbert Bannerman vanuit Methlick, Aberdeenshire naar Nieuw-Zeeland.....
....met hun kinderen Jane(24), George(20), Patrick(16), John(14), Herbert(11), Edmund(8), Henrietta(7) and Dorothea(3).
Zie de passagierslijst.
Herbert Douglas Bannerman trouwde met Islay McLean op 5 januari 1910.
Douglas Robert Bannerman werd geboren op 23 november 1912.
Douglas Robert Bannerman werkte als metaalbewerker bij de "New Zealand Government Railways". In 1933 solliciteerde hij bij de "New Zealand Permanent Air Force", zie het sollicitatieformulier.
Van 1934 tot 1939 diende hij daar als monteur.
Na dit vijfjarig dienstverband meldde hij zich als vrijwilliger bij de Royal New Zealand Air Force voor oorlogsdienst in Europa. Zie links het aanmeldingsformulier.
Op 27 juli 1941 werd hij ingedeeld bij de "Initial Training Wing" in Levin, en vervolgens op 7 september 1941 bij de "No.3 Elementary Flying Training School" in Harewood .
Klik op een afbeelding voor een vergroting.
Op 17 november 1941 vertrekt het S.S. Monterey uit Auckland, Nieuw Zeeland. Aan boord veel militairen van de Royal New Zealand Air Force, waaronder Douglas Robert Bannerman. De bestemming is San Francisco, Verenigde Staten.
Het schip arriveerde in San Francisco op 1 december 1941.
Een reis van ongeveer 5.700 zeemijl / 10.500 kilometer.
Van San Francisco reisde Bannerman naar Dunnville, Ontario, Canada, via de grensovergang Blaine in het noordwesten van de Verenigde Staten. Een afstand van ongeveer 3.675 mijl / 5.880 kilometer.
Hij werd ingedeeld bij No. 6 Flying Training School in Dunnville, Ontario, op 9 december 1941, waar hij op 27 maart 1942 zijn "Wings" kreeg. Volgens dit document trainde Bannerman hier op de Harvard en Oxford.
Maar in maart 1942 waren er geen Oxford vliegtuigen in gebruik bij No. 6 Flying Training School Dunnville. Alleen Yales en Harvards als lesvliegtuigen en enkele andere vliegtuigen in opslag. Een Yale is een eerdere versie van de Harvard met een niet-intrekbaar landingsgestel.
Waarschijnlijk een fout in het voorgaande document, "Oxford" lijkt later bijgeschreven. Bannerman trainde op de Oxford op RAF South Cerney in Engeland.
De datum op de voorgaande foto, 27 maart 1942, is waarschijnlijk onjuist. Bannerman was toen in het Militaire Ziekenhuis in Hamilton zoals te zien in het document links. Hij werd daar opgenomen op 21 maart 1942 met roodvonk en was daar in isolatie vanwege de besmettelijkheid. Pas op 16 april 1942 kon hij het ziekenhuis verlaten.
Op 27 maart 1942 kreeg hij zijn "Wings" en de rang van sergeant maar op dezelfde dag werd hij bevorderd tot "Pilot Officer.
(Op 1 oktober 1942 werd hij bevorder tot "Flying Officer".)
Er volgde een reis van 1.180 mijl / 1.900 kilometer, van Dunnville, Ontario, naar Halifax, Nova Scotia.
Op 10 mei 1942 vertrok Bannerman per schip vanuit Halifax, Nova Scotia. Het is mij (nog) niet bekend met welk schip en naar welke haven in het Verenigd Koninkrijk. Dat zou Liverpool of Glasgow kunnen zijn of een andere haven aan de Mersey of de Clyde.
NB: 3 PRC 9.5.42 is fout, hij arriveerde daar op 23.05.1942
Het was in ieder geval een reis van ongeveer 2.400 zeemijl / 4.400 kilometer, over de gevaarlijke Noord Atlantische Oceaan.
Op 23 mei 1942 arriveerde Bannerman bij het "No.3 Personnel Reception Centre" in Bournemouth, een van de zeven "Pilot Officers" die er die dag aankwamen.
Op 30 juni 1942 werd hij overgeplaatst naar "No. 3 Advanced Flying Unit", RAF South Cerney, waar hij les kreeg op de Airspeed Oxford.
Op 4 augustus 1942 volgde overplaatsing naar "No. 27 Operational Training Unit", RAF Lichfield, waar hij trainde op de Vickers Wellington en waar ook de "Bannerman" bemanning werd samengesteld. (Een piloot had meestal een vast team als bemanning. Zij moesten goed op elkaar ingespeeld zijn tijdens operationele vluchten)
Op 1 oktober 1942, werd hij bevorderd tot "Flying Officer".
Op 7 november 1942 werd hij ingedeeld bij 467 Squadron, RAF Scampton. Voordat de operationele vluchten begonnen volgde hij een cursus bij No. 49 Conversion Flight, waar hij omgeschoold werd op de Avro Manchester.
Links twee pagina's van het logbook van James Lee. James Lee was boordwerktuigkundige in de "Banneman" bemanning. In november trainden zij op de Manchester.
In december werd getraind op de Lancaster!.
Maak jouw eigen website met JouwWeb